Praktische info zorgtuin en de effecten van groen!

Zorgtuin Gorssel aan de IJssel, locatie Veerweg 21, Gorssel.

Openingstijden Zorgtuin

Openingstijden vanaf maart 2024

Dinsdag van 11- 14 uur

Woensdag van 10-12 uur (op afspraak)

Donderdag van 10.00- 13.00 uur

Vrijdag van 10.00- 12.30 uur.

Hartelijk welkom!

Wilt u meer weten over de zorgtuin Gorssel? U kunt een mail naar de coördinator Henk van Dort sturen, zie contactbutton, of bellen 06 51599682

Wilt u meer weten over de tuin en de projecten lees ‘Waardenvol groen’, auteur Henk van Dort, het fullcolour hardcover boek is te bestellen via de website door E 15,- voor het boek incl .verzendkosten over te maken op NL22 RABO 01263 48 464, Stichting Munira, te Gorssel, onder vermelding van titel boek en uw postadres.

Het boek is tevens verkrijgbaar bij boekhandel Bechtle te Gorssel en op de Zorgtuin (tijdens openingstijden).

‘De zorgtuin het verlangen naar een paradijs’, auteur Henk van Dort is tevens verkrijgbaar bij boekhandel Bechtle Gorssel.

Rondleidingen kunnen ook buiten de openingstijden plaatsvinden.

U kunt ons bereiken voor bijvoorbeeld het afspreken van een lezing over de zorgtuin of een rondleiding op de tuin.

Coördinator zorgtuin Henk van Dort: 06 51599682 of via de contact-email van deze website.

Het winnende gedicht over de Zorgtuin Gorssel

Eerste prijs gedichtenwedstrijd Gorssels Goed 2021.

Een nieuwe wereld
het tuinpad van mijn moeder ligt bezaaid
met vragen als wolvenklemmen
wie zal morgen mijn rozen snoeien
wie zal de stille kamers leven inblazen
een huis bewonen dat hen niet past

in de auto wrikt ze met scherpe handen
aan de deur. het kinderslot verhindert
haar vlucht. ik zoek naar woorden
om te lijmen wat nog herstelbaar is
in haar gezicht zie ik iets kraken

haar onrust verdampt bij het aanraken
van de kleurrijke letters: z o r g t u i n
aan de bloementafel geeft ze haar ogen
de kost. de regen drupt op haar wang
als een waterval van vloeibaar geluk

met een witte roos in haar handen
en een hoofd vol gewatteerde
verhalen, keren we huiswaarts
aan het hekje kijkt mijn moeder me aan
ik heb vandaag een engel gezien, zegt ze

Gino Dekeyzer, Assebroek

Met dank aan de Dorpsraad Gorssel

2024

Presentatie door Henk van dort over de meerwaarde van een gemeenschapstuin zoals de Zorgtuin, voor de directie en medewerkers zorginstelling ‘Auxilliary home’, dagopvang en wijkzorg op sint Eustatius. Met als thema’s community building, belevingsgerichte aanpak dementie en een burgerschap: wijk met zorg voor elkaar.

2023

Op vraag van Alzheimer stichting Bonaire hield Henk van Dort een presentatie, interactief over de meerwaarde van groen in de wijk, een gemeenschapstuin en belevingsgerichte aanpak dementie op Bonaire. De Zorgtuin Gorssel inspireert wederom  buiten de landsgrenzen.

Op het Sustainability Education Symposium (SES) Aruba 2019 over gemeenschap tuinen, verzorgde Henk als gastspreker lezingen voor studenten en een openbare avondlezing.

Groen Dichterbij (samenwerking van o.a. Oranje Fonds )zegt over de zorgtuin Gorssel: De Zorgtuin in Gorssel laat zien dat de effecten van groene buurtprojecten verder gaan dan alleen vergroening van de leefomgeving. Het gaat om ontmoetingen, begrip voor elkaar, strijd tegen eenzaamheid, contact met de buurt én kennis over groen of natuur. Hoogwaardig groen dat draagvlak heeft onder de bewoners en effect heeft op o.a. de sociale cohesie, gezondheid, leefbaarheid en wijkeconomie. Zo brengt groen mensen bij elkaar. Bekijk hieronder het filmpje van het Icoonproject 'Zorgtuin Gorssel' in Gelderland.

Het programma Kunst ontmoeten en beleven op de zorgtuin bestemd voor senioren en mantelzorgers was voor iedereen een bijzondere ervaring. Enkele reacties van deelnemers (alleroudsten 80+): Ik knap er helemaal van op. Wat is het snel afgelopen. Dit zal ik nooit vergeten. Ik wil nog niet naar huis. Wij zijn een dagje uit.

Expositie IJsselgeluk in Zorgtuin Gorssel was in 2017 onderdeel van de internationale kunstroute langs de IJssel van Doesburg tot Kampen.

Eerste oogst 2017 voor de voedselbank Zutphen, met dank aan Johan

Kinderen planten zelfgekweekte pompoenen voor de voedselbank Zutphen.

Wij criëren maatschappelijke waardes

download hier het visiedocument 2015

download hier de ‘kernwaardenboom’ van de zorgtuin

Het seizoen 2017 is begonnen met een zeer enthousiaste NLdoet dag!

2016 veel groene projecten voor jong en oud!

De zilveren generatie geniet van groen, muziek en ontmoetingen op de zorgtuin, juni 2016

Kleuterspelen op de zorgtuin: kringspelen versterkt de basis van het kind en voorkomt pesten! Juni 2016

Workshop voor de vrijwilligers over de moestuin april 2016

NL doet 2016: Zorgtuin Gorssel lenteklaar maken

Zorgtuin Gorssel gaat voor NL DOET, wie groen doet goed ontmoet! Op vrijdagmiddag 11 maart van 13.30-16.30 uur gaan we de zorgtuin lenteklaar maken. We delen onze groene positiviteit graag met jong en oud. We gaan bladeren harken, struiken poten, spitten en onderhoud doen, zodat de zorgtuin dit nieuwe seizoen weer volop kan groeien en bloeien voor onze sociale projecten. Welkom iedereen, jong en oud om een middag lekker buiten te werken. Locatie: Veerweg 21 7213 EA Gorssel.  U kunt zich aanmelden op www.nldoet.nl

Foto onder: NLdoet op de zorgtuin 11-02-2016

Foto onder: NLdoet op de zorgtuin vrijdag 20 maart 2015 veel klussen geklaard met o.a. inzet B&W

Moestuin kinderatelier basisschool is groot succes.